تعهد اصالت پایان نامه

سپاسگزاری
اساتید محترم جناب آقای دکتر اسداله شفیع زاده
به پاس توفیق و ادای وظیفه، لازم میدانم صمیمانه ترین قدردانی های خویش را نثار شما عزیزان کنم، که دلسوزانه، مجموعه علم و دانش خود را در اختیار اینجانب قرار دادید؛ تا این تحقیق به سرانجام رسد و اگر در این راه، موفقیتی حاصل شده، مدیون راهنمایی های بی شائبه شما عزیزان است.
و با سپاس از استاد داور این پایان نامه که جلسه دفاع را تقبل فرموده و با دیده اغماض، به نقایص کارم نگریستند.
از تمامی اساتید محترم گروه مدیریت، که در دو سال دوران تحصیل افتخار شاگردیشان را داشتم، نهایت تشکر را داشته و دانسته هایم را مدیون ایشان میدانم.

تقدیم به:
پدرم که آزاده زیستن را به من آموخت،
و
دوست داشتن را،
و تقدیم به:
مادرم با تمام تنهاییها و دلتنگی هایش،
که مشوق ادامه تحصیلم بودند.
و تقدیم به تمام کسانی که به من آموختند؛
هر آنچه که آموختنی بود.

فهرست مطالب
عنوان .صفحه
فصل اول: کلیات1
چکیده2
1-1- اوقات فراغت5
1-2-وقت آزاد5
1-3-تفریح5
1-4-جهانگردی و جهانگرد6
1-5- تاریخچه مسافرت و جهانگردی7
1-6- ضرورت گردشگری7
1-7- اهداف گردشگری8
1-8-توریسم در ایران8
1-9-معماری و صنعت توریسم9
1-10-موقعیت مکانی انواع هتل در شبکه توریسم12
1-11- طبیعت و معماری13
1-12- پیوند دوباره با محیط‌های طبیعی14
1-13- نقش طبیعت در معماری15

1-13-1- از جنبه فرم و عملکرد22
1-13-2- از جنبه ساختار و سازه23
1-14- الگوواره‌های معماری و طبیعت24
1-15- عناصر طبیعت، سمبل‌های معماری27
1-16-انواع مراکز اقامتی28
1-16-1- هتل28
1-16-2- انواع هتل31
1-16-3- متلها36
1-16-4- سوئیت ها37
فصل دوم :نمونه (ادبیات تحقیق)50
2-1- نمونه‌ها53
2-1-1-هتل نارنجستان نور53
2-1-2- ویلاهای هتل نارنجستان53
2-1-3-هتل نارنجستان 254
2-1-4-مجتمع توریستی و تفریحی ساحل اکباتان55
2-1-5-Sands Beach Villas56
2-1-6-Beach Bungalow57
2-1-7-Grayton Beach58
2-1-8-West Palm Beach58
2-1-9-هتل ساحلی پنج ستاره59
2-2- ضوابط و استانداردها61
2-2-1- تفریحی- ورزشی61
2-2-2- خدماتی- رستوران63
2-2-3- سایت68
فصل سوم : شناخت منطقه75
3-1 معرفی شهرستان مشکین شهر76
3-1-1 موقعیت جغرافیایی و انسانی شهرستان مشکین شهر76
3-1-2 آب و هوای شهرستان مشکین شهر78
3-1-3 مهمترین ارتفاعات و ناهمواریهای شهرستان مشکین شهر79
3-2 جایگاه تاریخی شهرستان مشکین شهر79
3-3 آبگرم های معدنی شهرستان مشکین شهر80
3-4 دریاچه های شهرستان مشکین شهر83
3-5 مشخصات اقلیمی83
3-5-1 بارندگی83
3-5-2 دما83
3-5-3 باد83
3-5-4 باد مه ( مه یلی )84
فصل چهارم” برنامه‌ریزی کالبدی و معرفی فضاهای مجموعه اقامتی- تفریحی-آبدرمانی88
4-1- فضاهای عمومی89
4-2- فضاهای اقامتی89
4-3- فضاهای تفریحی و ورزشی89
4-4- فضاهای اداری90
4-5- فضاهای خدماتی و پشتیبانی90
4-6 فوائد ایجاد مراکز آبدرمانی:90
4-7 روشهای متداول در مراکز آبدرمانی:91
4-7-1 روش نوشیدن ( خوراکی ):91
4-7-2 روش برون درمانی انفرادی:92
4-7-3 برون درمانی دسته جمعی:93
4-8 برنامه زمانبندی درمانی در فضاهای آبدرمانی:94
4-9 لوازم و دستگاههای آبدرمانی:95
4-9-1 دوشهای آب پاش ( حمام با دوش افقی ): Column – Shower95
4-9-2. دوشهای پرتابی (حمام با دوش پرتابی) Jet shower96
4-9-3 وان جوشان ( حمام وان جوشان ) Gaseous Bath96
4-9-4 وان با دوش زیر آبی:97
4-9-5 حمام شستشوی داخلی:98
4-9-6 استخرهای تمرینی و جریان سریع:98
4-9-7 ائروسل یا حمام بخار:99
4-9-8 آبفشان یا بخور:100
4-9-9 حمام سونا:100
4-9-10 ماساژ:101
4-9-11 ژیمناستیک ( بدنسازی):102
4-9-12 . مکانوتراپی:102
4-9-13 اتاق استراحت:103
4-10 هسته اصلی:103
4-10-1 اتاق خوابها:103
4-10-2 لابی:105
4-10-3 .پیشخوان :(front office)106
4-10-4 تریا:106
4-10-5 نمازخانه و سرویسهای بهداشتی:106
4-10-6 فروشگاهها:107
4-10-7 بالابرها: (ارتباطات عمودی)107
4-10-8 اداری:108
4-10-9 .رستورانها:108
4-10-10 بخش بازی و بازیهای کامپیوتری:108
4-11 بخش فرهنگی:109
4-11-1.ورودی109
4-11-2 گالری109
4-11-3سینما(سالن کنفرانس و گردهمایی)109
4-11-4 کتابخانه، سمعی بصری و سایت کامپیوتری110
4-12 بخش ورزشی111
4-12-1 هال اصلی111
4-12-2 آبدرمانی111
4-12-3 بالابرها112
4-12-4 بخشهای آبدرمانی112
4-12-5 پرسنل113
4-13 خدماتی-پشتیبانی113
4-13-4 فضای پرسنل114
4-13-5 آشپزخانه اصلی114
4-13-6 رختشویخانه115
4-13-7 خانه داری115
4-13-9 پارکینگها115
فصل پنجم: نقشه های معماری153
منابع و ماخذ166

فهرست جداول
عنوانصفحه
جدول 4-1: آبدرمانی117
جدول 4-2: اتاق خوابها118
1ـ بخش اقامتی118
جدول 4-3 : انبار118
جدول 4-4: تاسیسات ـ پارکینگ119
جدول 4-5: بخش خدماتی پشتیبانی119
جدول 4-6: رختشویخانه119
جدول 4-7: سرسرای ورودی (لابی)120
جدول 4-8 :اداری121
جدول 4-9 :تریا122
جدول 4-10: رستوران122
جدول 4-11: سر گرمی و تفریحات123
جدول 4-12: ورودی بخش فرهنگی123
جدول 4-13: گالری123
جدول 4-14: اتاق فرهنگی124
جدول 4-15: سینما124
جدول 4-16: ورودی بخش ورزشی125
جدول 4-17: خدماتی125
جدول 4-18: فضاهای عمومی126

فهرست شکل ها
شکل 1-1: شهرک علوم و فنون (city of art&sciences) در اسپانیا18
شکل 1-2: برج bionic tower در شانگهای چین20
شکل 1-3: برج امپایر استیت21
شکل 1-4: برج کاکتوس21
شکل 1-5: هتل اکسپلورا در سن پدرود اتاکاما32
شکل 1-6: نمونه ای از هتل بیوتیک33
شکل 1-7: نمونه ای از هتل هنری34
شکل 1-6: نمونه ای از هتل کپسولی35
شکل 2-1: نمایی از هتل نارنجستان55
شکل 2-2: نمایی از مجموعه Beach Bungalow57
شکل 2-3: نمایی از مجموعه Grayton Beach58
شکل 2-4: نمایی از مجموعه West Palm Beach59
شکل 2-4: نمایی از هتل ساحلی پنج ستاره61
شکل 3-1: نقشه شهرستان مشکین شهر76
شکل 3-2: نقشه های تقسیمات کشوری شهرستان مشکین شهر77
شکل 3-3: نقشه و موقعیت مشکین شهردر آذربایجان78
شکل 4-1: آبگرم ایسلند127
شکل 4-2: Bermondsey انگلستان128
شکل 4-3: آبگرم Pamukkale ترکیه129
شکل 4-4: نمونه هایی از مجتمع های آبدرمانی130
شکل 4-5: نمونه هایی از استخرهای آبدرمانی131
شکل 4-6: نمونه هایی از تجهیزات درمانی و ورزشی در مجتمع های آبدرمانی132
شکل 5-1: 3D مجتمع از بالا154
شکل 5-2: 3D مجتمع از جنوب154
شکل 5-3: 3D مجتمع از شمال155
شکل 5-5: نمای شمالی مجموعه156
شکل 5-6: نمای شرقی مجموعه156
شکل 5-7: نمای جنوبی مجموعه157
شکل 5-8: 3D مجتمع از سایت157
شکل 5-9: نمای جنوبی مجموعه158
شکل 5-10: نمای جنوبی مجموعه158
شکل 5-11: نمای جنوبی مجموعه159
شکل 5-12: پلان زیر زمین و پارکینگ160
شکل 5-13: پلان طبقه اول161
شکل 5-14: پلان طبقه دوم162
شکل 5-15: پلان طبقه سوم163
شکل 5-16: پلان طبقه همکف164
شکل 5-17: سایت پلان165

چکیده
امروزه مساله جهانگردی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است. جهانگرد و صنعت جهانگردی جایگاه ویژه ای برای خود پیدا نموده است، تا جایی که در اکثر کشورها با مسائل مهم دولتی در رقابت می باشد.
در جهان امروز، مساله تبادل فرهنگی برداشته شدن مرزها و برطرف و برگردان اقتصادی بیشتر این صنعت به نسبت دیگر امور با توجه به رو به اتمام بودن ذخایر طبیعی کشورها از طرف دیگر، جایگاه مهم توریست و صنعت توریسم را بهتر معرفی می نماید.
امروزه برخی از آبهای زیر زمینی که خروشان و جوشان از عمق و ژرفای زمین می جوشد و بیرون می آید که آنها را آبهای معدنی می گویند .
جلوه های آب متنوع و پر جاذبه است و چشمه های آب و آبهای معدنی علاوه بر شفای درد از دیدنی های طبیعت و نشان رمز و راز و شگفتی خلقت است . به همین دلیل است که آبهای معدنی در هر نقطه از دنیا وکشورها یقینا محل مراجعه مسافران است . آبهای معدنی کالایی است که مشتریان خود را از راه دور و نزدیک بسوی خود می کشاند .آب ، بخصوص آب معدنی نه تنها روح و روان را جلا می بخشد . در التیام دردهای جسمی نیز موثر هست و علاج را سرعت می بخشد .
پروژ ه پیشنهادی حاضر به گوشه ای از روش آب درمانی با آبهای معدنی بر مبنای علم و تجربه بشری پرداخته است . قامی کوچک در راهی که در مقصدی معین دارد هرچند طولانی است و صبر و مداومت طلب می کند . در واقع به تعبیر دیگر تبدیل فضای نا پایدار وغیر بهداشتی سنتی به فضایی پایدار و بهداشتی مدرن در قالب یک مجموعه آبدرمانی که صرفا به مقوله درمان با آبهای معدنی می پردازد .
کلیدواژه: توریزم – توریست – آبهای معدنی – جاهای دیدنی – آبهای شفابخش – آب درمانی
مقدمه
امروزه مساله جهانگردی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است. جهانگرد و صنعت جهانگردی جایگاه ویژه ای برای خود پیدا نموده است، تا جایی که در اکثر کشورها با مسائل مهم دولتی در رقابت می باشد.
در جهان امروز، مساله تبادل فرهنگی برداشته شدن مرزها و برطرف و برگردان اقتصادی بیشتر این صنعت به نسبت دیگر امور با توجه به رو به اتمام بودن ذخایر طبیعی کشورها از طرف دیگر، جایگاه مهم توریست و صنعت توریسم را بهتر معرفی می نماید.
از این رو مطالعات و برنامه ریزی گسترده ای بر روی این مهم در حال انجام است تا کشورها در هر لحظه موفقترین مسیرها را پیش روی این صنعت ترسیم نمایند.
ایران از نظر دارا بودن پتانسیل جذب توریست دارای امتیازات بالایی می باشد.
این سرزمین پهناور با مساحتی در حدود ۱۶۴۸ هزار کیلومتر مربع به علت پیشینه طولانی تاریخی و خصوصیات ویژه اقلیمی از مهمترین کشورهای توریستی به شمار می رود.(خسروی،۱۳۸۸،۵۸) قدمت طولانی تاریخی، فرهنگ و تمدن غنی، کشور ما را دارای دستاوردها و آثار کرده است و از طرفی، به علت وجود چهار فصل در یک زمان از ویژگیهای خاص اقلیمی برخوردار است.
این نوع آب و هوایی تبعات زیادی را در یک زمان از ویژگی های خاص اقلیمی برخوردار است. این تنوع آب و هوایی تبعات زیادی را در بر دارد و باعث به وجود آمدن پتانسیلهای متفاوت و جذابی هم از نظر طبیعی و هم مصنوعی بقرای جهانگردان می شود، اما بنا به مشکلات موجود جهت جذب توریست که در مباحث بعدی به آنها می پردازیم، نتوانسته ایم جایگاه واقعی خود را پیدا کنیم.
علم پزشکی در حال پیشرفتهای چشمگیری است و زمان در آن تاثیر بسزایی دارد. با توجه به حل بسیاری از دردها و امراض لاعلاج، به این نتیجه رسیده اند که داروها واین روشهای پیشگیری خود مسبب عوارض جانبی بعدی میشود. و علت آن استفاده از داروهای شیمیایی و در کل ساخته شده بشر است.(کرد بچه،۱۳۸۸،۱۳۲) اما در تحقیقات و مطالعات، امزوزه به این نکته پی برده اند که درمان از راه طبیعی بهتر بوده و این روش عوارض جانبی بعدی را به دنبال نخواهد داشت.(صفائی،۱۳۷۳،۱۲۵)
برای همین منظور است که استفاده از داروهای گیاهی (طب گیاهی) و آبهای معدنی (آبدرمانی) و دیگر روشهای طبیعی، بالخص در کشورهای توسعه یافته ای که خود صاحب بزرگترین پیشرفتهای پزشکی هستند نیز توصیه میشود. از این رو در حال حاضر کشورهایی که به نحوی دارای چشمه های طبیعی می نمایند.( الکسین سنوری.۱۳۵٫۱۳۸۵)

در این سایت فقط تکه هایی از این مطلب با شماره بندی انتهای صفحه درج می شود که ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت کلمات به هم بریزد یا شکل ها درج نشود

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

ولی برای دانلود فایل اصلی با فرمت ورد حاوی تمامی قسمت ها با منابع کامل

اینجا کلیک کنید

منطقه مشگین شهر واقع در استان اردبیل در دامنه زیبایی رشته کوه سبلان قرار گرفته است. این شهر با چشم اندازی طبیعی و زیبا از مناطق نسبتا بکر کشورمان است که ۱0 چشمه آبگرم معدنی را که هر کدام دارای خواص متفاوت و متنوع درمانی خاص خود می باشند در خود جای داده است. (محمدرضا غفوری ۱۳۵٫۱۳۷۸)تاریـخ میگویـد: تمدنهای بـزرگ جـهان در کنـار آبــها و رود خـانه ها بوجـود آمدنـد.(حسین زارعی. ۶۵٫۱۳۸۱)
جغرافیا می گوید: بیشترین سطح زمین را آب تشکیل داده که فعل و انفعالات آن چرخه حیات را می سازد، از این فعل و انفعالات دریاها و دریاچه ها شکل می گیرند، چشمه ها منشا می گیرند، و در همه جای این کره خاکی، آب های گوناگون شکل می گیرد و بشر نیز استفاده های مختلف از آن می کند.(خداداد لطفی.۱۴۵٫۱۳۷۸)
امروزه برخی از آبهای زیر زمینی که خروشان و جوشان از عمق و ژرفای زمین می جوشد، و بیرون می آید که آنها را آبهای معدنی می گویند.
جلوه های آب متنوع و پر جاذبه است و چشمه هایی آب و آبهای معدنی، علاوه بر شفای درد از دیدنیهای طبیعت، و نشان رمز و راز و شگفتی خلقت است، به همین دلیل است که آبهای معدنی در هر نقطه از دنیا وکشورها یقینا محل مراجعه مسافران است. آبهای معدنی کالایی است که مشتریان خود را از راه دور و نزدیک بسوی خود می کشاند.آب، بخصوص آب معدنی، نه تنها روح و روان را جلا می بخشد، در التیام دردهای جسمی نیز موثر هست و علاج را سرعت می بخشد.
پروژه پیشنهادی حاضر به گوشه ای از روش آب درمانی با آبهای معدنی، بر مبنای علم و تجربه بشری پرداخته است. گامی کوچک در راهی که مقصدی معین دارد، هرچند طولانی است، و صبر و مداومت طلب می کند. در واقع به تعبیر دیگر، تبدیل فضای ناپایدار وغیربهداشتی سنتی، به فضاییپایدار و بهداشتی مدرن، در قالب یک مجموعه آبدرمانی که، صرفا به مقوله درمان با آبهای معدنی است می پردازد. با توجه به اشاره ای مختصر به سابقه تحقیقات انجام شده درباره مو ضوع، و نتایج بدست آمده در داخل و خارج از کشور و نظرات علمی موجود و با توجه به نمونه هاییدر داخل کشور، نیاز به تحقیق، در تاریخچه علم آبدرمانی و استانداردهای معماری در این زمینه می باشد، البه استفاده از نظر کارشناسان مربوطه خالی از لطف نمی باشد.
فصل اول
کلیات

چکیده
با گسترش روزافزون شهر نشینی مشکلات مربوط به زندگی شهری نظیر مساله مالی، مشغله‌های کاری، استرس، فاصله عاطفی افراد خانواده، کاهش میزان استفاده از اوقات فراغت و تفریحات گروهی را منجر شده است. در صورتی که حق استراحت و استفاده از مرخصی با حقوق و ایجاد تسهیلات اداری لازم، برای استفاده بیشتر مردم از تعطیلات و اوقات فراغت در واقع دستاوری است که بشر پس از سالها کار و تولید انبوه فرهنگ مادی در قرن اخیر به دست آورده است. بنابراین نیاز به فضاهایی برای استراحت، تمدد اعصاب، تفریح ضروری به نظر می‌رسد.
• علت انتخاب موضوع
با توجه به کم شدن تفریحات گروهی و خانوادگی و مشکلاتی چون مسافت های طولانی، هزینه های بالای سفر و کمبود برخی امکانات سبب شد که توجه ویژه‌ای به این مقوله صورت گیرد.
زندگی کردن در فضاهای شلوغ و پر سرو صدای شهرها ونیاز افراد به مکانی آرام و زیبا برای استراحت و تمدد اعصاب از ضروریات جامعه امروز می‌باشد.سفر به مکانی که فاصله چندانی با شهر نداشته باشد و مستلزم برنامهریزی خاصی نباشد از ویژگی‌های مهم این پروژه محسوب می‌شود.
• اهمیت و ضرورت انجام پروژه
این پروژه با فراهم نمودن جایی که صرفاً خود آن مکان هدف و مقصد باشد و به نوعی اوقات فراغت ساکنین شهرها، افرادی که نمی‌دانند کجا بروند و تمایل به سفرهای کوتاه در محیطی به دور از هیاهوی شهرها دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است..
چه بسا بی توجهی به امر اوقات فراغت و تفریح در دراز مدت آثار سوء اجتماعی در ابعاد خانواده و جامعه خواهد داشت. در صورتی که وجود فضا‌های تفریحی مناسب سبب پیوند قوی‌تر افراد خانواده و افزایش بازده افراد در محیط کار می‌شود. لذا پرداختن به موضوع تفریح و برنامه‌ریزی برای پر کردن اوقات استراحت شهروندان ضروری است.
• اهداف پژوهش و طراحی
هدف از انجام این پژوهشطراحی مکانی مناسب برای تفریح و استراحت به منظور پر کردن اوقات فراغت آخر هفته شهروندان است. در نظر گرفتن سایتی که به لحاظ موقعیت دارای طبیعت زیبا و جذاب برای استفاده کننده‌گان باشد و همچنین طراحی مکانی همگون با طبیعت سایت که پاسخگوی نیازها وکمبودهای افراد می‌باشد، از اهداف این پژوهش است.
• موقعیت استقراری پروژه
سایت مورد نظر این پروژه در استان اردبیل واقع در شهرستان مشگین شهر است. این سایت به دلیل طبیعت مناسب، آب و هوای مطلوب و ییلاقی، نزدیکی به کوه سبلان انتخاب شده است.
• برنامه‌ریزی کالبدی
مجموعه اقامتی- تفریحی-آبدرمانی مورد نظر این پروژه شامل:
فضاهای عمومی (سالن های چند منظوره، رستوران، کافی‌شاپ)
فضاهای اقامتی (اتاق‌ها و سوئیت‌های خانوادگی)
فضاهای تفریحی(استخر، اتاق ماساژ، محوطه آفتابگیری)
فضاهای اداری (اتاق‌های مدیریت، اتاق پرسنل، اتاق مربیان)
فضاهای خدماتی (پارکینگ، بخش‌های تأسیساتی)
می‌باشد.

• روش تحقیق و طراحی
روش‌های تحقیق در این پژوهش شامل گرد‌آوری اطلاعات، روش‌های تجزیه وتحلیل(توصیفی) وروشهای قیاسی می‌باشد. گردآوری اطلاعات خود شامل: مطالعات کتابخانه‌ای، سایت‌های اینترنتی، مجلات معماری و مطالعات پیشین انجام شده در این زمینه می‌باشد.
• ساختار و فصول پژوهش
این پژوهش مشتمل بر پنج فصل به شرح زیر می‌باشد:
فصل اول- کلیات
فصل دوم- نمونه ها(ادبیات تحقیق)
فصل سوم – مبانی نظری طرح
– فضاهای عمومی
– فضاهای اقامتی
– فضاهای تفریحی
– فضاهای اداری
– فضاهای خدماتی
-آبدرمانی
فصل چهارم- تجزیه وتحلیل(برنامه فیزیکی، ایده وکانسپت)
فصل پنجم- نقشه های معماری
1-1- اوقات فراغت
فراغت یک جلوه زندگی است. فراغت، یکی از زمینه‌ها برای پدید آوردن انسانی است با ارزشهای روانی و عاطفی والاتر و فرهنگ سرشارتر، نه زمینه خستگی در کردن برای کار دوباره.
اوقات فراغت برای رفع خستگی و برای تجدید قوا برای کار نیست. برای رفع اندوه نیست. اوقات فراغت، اوقات دیدار دوستان و آشنایان هم نیست. اوقات فراغت عبارت از بخشی از بندگی است که آدمی به جلوه‌های اصیل و نجیب روح خودش پاسخ دهد.
اوقات فراغت برای بازگشت آدمی به خویشتن است. فراغت با بیکاری متفاوت است با تنبلی و لمیدن در کنج خانه متفاوت است. فراغت به معنای جدا کردن ذهن از درگیری‌های جاری زندگی است. سرانجام به معنای کامل برگشتن به خویشتن است.
نیازهای زندگی آدمی را ناگزیر می‌سازد که راه و رسم نظم یافته‌ای را در جریان تلاشهای روزانه خود بپذیرد. بخش بزرگ این راه و رسم‌ها، بی حضور و دخالت و بی‌خواسته انسانها، تنظیم و به آنان تحمیل می‌شود. فرار از این تحمیل و پیشی گرفتن راه و رسمی دیگر، عنصر اصلی فراغت است. فراغت به جلوه درآوردن خواسته‌های اصیل انسانی است. بریدن و دور شدن از همه درگیری‌ها و وابستگی‌های ذهنی و فکری است.
1-2-وقت آزاد
وقت آزاد، وقت فراغت و تمام فعالیت‌هایی را که در خارج از حوزه کار در برابر فرد قرار می‌گیرد. وقت فراغت، فرصت و زمانی است که پس از به انجام رساندن کار و شغل روزانه، به هدف تأمین نیازهای انسانی باقی می‌ماند و زمانی را در بر می‌گیرد که در آن نه فقط از تعهدات شغلی و اقتصادی بلکه از تکالیف اجتماعی و خانوادگی رهیده و می‌خواهند دقایقی را با طیب خاطر بگذرانند. زمان زندگی شامل زمان کار و وقت آزاد، زمان خارج از کار است.
1-3-تفریح
مقصود از تفریح، گرایش انسان هنگام فراغت به حالات و اعمالی است که به علل فیزیکی و روانی به آن نیازمند است. این مسئله از پایه‌های مهم اجتماعی است که ریشه در فرهنگ جامعه، ملاک‌ها و معیارهای اجتماعی و تکنولوژی گذشته و امروز دارد گزارش‌های مربوط به فرهنگ‌های مختلف حاکی است که اهمیت و میزان زمانی که وقت تفریح می‌گردد و همچنین در حد پیشرفت و تکامل سرگرمی‌ها بستگی کامل به رفاهیت مادی جامعه دارد. نکات جالب توجه درباره فعالیتهای تفریحی انسان این است که این فعالیتها از لحاظ اقتصادی دارای ارزش عملی نیستند با این همه این فعالیتها از هر حیث سودمند هستند. زیرا نیازمندی‌های جسمانی و روانی افراد را تأمین می‌کند. اگرچه تفریح یک کیفیت اجتماعی است که ممکن است به اندازه خود فرهنگ قدمت داشته باشد ولی با این همه تعداد کمی دانشمندان مسئله را مورد بررسی قرار داده‌اند. بخصوص در ادوار اخیر که مسیحیت و جهان غرب استیلا یافت تفریح به منزله جامعه‌شناسی و روان‌شناسی و تفریح مورد توجه بیشتری قرار گرفت وبه عنوان یکی از جنبه‌های مهم خوی و رفتار آدمی بررسی شد. در چند سال اخیر به مناسبت توسعه و تکنولوژی، دانشمندان کوشیدند نقش تفریح را در زندگی آدمی با کوشش بیشتر تشریح کنند.
1-4-جهانگردی و جهانگرد
بیشتر لغتنامه‌ها واژه ساده مسافرت (Travel) را بدین گونه تعریف کرده‌اند: «عمل جابجایی».
در محتوای صنعت جهانگردی، این واژه تعریف دیگری دارد. «عمل جابجایی به خارج از جامعه برای تجارت (داد و ستد) یا تفریح و نه برای انجام کار روز مره و تحصیل».
بر طبق تعریف سازمان جهانی و جهانگردی انواع مختلف جهانگردی و گردشگری به صورت زیر می‌باشد:
1. جهانگردییا گردشگری (Tourism): کارهایی است که فرد در مسافرت در مکانی خارج از محیط عادی انجام می‌دهد. این مسافرت بیش از یک سال طول نمی‌کشد و هدف تفریح، تجارت یا فعالیتهای دیگر است.
2. جهانگرد یا گردشگر (Tourist): مقصود کسی است که دست کم یک شب در یک اقامتگاه عمومییا خصوصی، در محل مورد بازدید به سر می‌برد.
3. گردشگر یک روزه (Same Day Visited): مقصود کسی است که یک روز به مکان دیگری می‌رود ولی شب را آنجا نمی‌گذراند.
4. دیدار کننده (Visitor): کسی است که به مکانی غیر از محیط معمولی خود مسافرت می‌کند و کمتر از دوازده ماه متوالی در آنجا به سر می‌برد و هدف اصلی از این مسافرت این نیست که در مکان مورد بازدید، در ازای دریافت پول کار کند.
5. مسافر: کسی است که بین دو یا چند نقطه مسافرت کند.
گردشگران در هر کشور به سه دسته تقسیم می‌شوند:
1- گردشگران اهل یا مقیم آن کشور در خود کشور سفر می‌کنند.
2- گردشگران اهل آن کشور که به خارج سفر می‌کنند.
3- گردشگران خارجی که به آن کشور سفر می‌کنند.
گردشگری را نیز می‌توان از سه دیدگاه مختلف تقسیم‌بندی نمود:
1- تقسیم‌بندی بر اساس بین‌المللی بودن
2- تقسیم‌بندی بر اساس طول مدت اقامت
3- تقسیم‌بندی بر اساس فردییا دسته جمعی بودن
1-5- تاریخچه مسافرت و جهانگردی
مردم در دورانهای مختلف و مکانهای متفاوت با اهداف متفاوتی به سفر می‌پرداختند که در اینجا به ذکر چند نمونه می‌پردازیم:
1. عهد باستان: مردم متعلق به تمدنهای ماقبل تاریخ با انگیزه‌های زیر به سفر می‌پرداختند. برای کسب غذا، دوری از خطر، رفتن به مکانهایی با آب و هوای مساعدتر و بعدها برای تجارت و تبادل کالا.
2. قرون وسطی: در سده پنجم تا چهاردهم میلادی، مسافرت و تجارت رونق خود را از دست داد. مسافرت سخت و خطرناک بود. در این دوره کلیساهای مسیحی، نخستین انگیزه جهت مسافرت بود. در سده چهاردهم مسافرت به قصد زیارت رونق گرفت.
3. رنسانس: از سده چهاردهم تا هفدهم، بیشتر مسافرتها با هدف کسب دانش و تجربه اندوزی، انجام می‌شد.
4. انقلاب صنعتی: انقلاب صنعتی که از سال 1750 تا 1850، ادامه یافت پایه و اساس گردشهای دسته جمعی شد. در این دوره کارگران ساده رهسپار شهرها و کارخانه‌های تولیدی شدند. در این دوره تغییر مشاغل باعث گسترش طبقه میانی اجتماع گردید و این طبقه توان بیشتری برای تفریح و مسافرت یافت. مردم تمام روزهای هفته کار کرده و مسافرتها با هدف تفریح در روز آخر هفته انجام می‌شد.
5. جهانگردی در زمان کنونی: پیشرفت تکنولوژی و امکانات و تواناییها و دلایل متعدد دیگر باعث شد که بر میزان مسافرت، گردش و جهانگردی افزوده شود. امروزه بر اثر افزایش اوقات فراغت، درآمد افراد، ارتباطات و … مسافرتها رشد بالایی کرده است.
1-6- ضرورت گردشگری
نظریات موجود در مورد ضرورت گردشگری را می‌توان به چهار بخش تقسیم کرد:
1- دلایل اقتصادی
2- دلایل فرهنگی
3- دلایل اجتماعی
4- دلایل زیست محیطی
دلایل فوق سبب شده است تا تمام کشورها در بهره‌برداری از جاذبه‌های محیطی، فرهنگی و تاریخی و … جهت گسترش گردشگری سعی نمایند. ایران اسلامی نیز می‌تواند با غنای فرهنگی و تاریخی‌اش در این زمینه تلاش کند. امروزه گردشگری با اهداف مختلف و گوناگون صورت می‌گیرد. گروهی از گردشگران در تعقیب اهداف سیاحتی، تفریحی، آشنایی با فرهنگها و آداب محل و بازدید از آثار فرهنگی و تاریخی به کشورهای مختلف سفر کرده و دسته دیگری تجارت و بازرگانی و ارائه خدمات فنی و اقتصادی را سرلوحه اهداف خود قرار می‌دهند. اما هر آنچه امروزه تحت عنوان گردشگری شناخته می‌شود بیشتر مربوط به دسته اول می‌باشد.
1-7- اهداف گردشگری
1. شناخت فرهنگ اقوام دیگر: ممکن است که یک جهانگرد یا گردشگر در پی شناخت آداب و رسوم و صفتهاییک گروه یا یک جامعه در یک منطقه باشد. لازم است در این بخش زمینه‌ای فراهم شود که اهداف و نیازهای این دسته از جهانگردان تأمین گردد.
2. دیدن آثار تاریخی: سفر با هدف دیدن بناهای قدیمی آثار تاریخی، موزه‌ها و آشنایی با تاریخ یک کشور دیگر.
3. زیارت اماکن مقدس: در هر سال سفرهای زیارتی در جهان با نیت زیارت اماکن مقدس در ادیان مختلف صورت می‌گیرد.
4. سرگرمی و ورزش: این مورد دیگر، هدف گروههای است که به جهانگردی از زاویه سرگرمی، ورزش و فعالیتهایی نظیر کوهنوردی، ماهیگیری، بازدید از مسابقات مهم ورزشی و …. علاقه دارد.
5. هدفهای تخصصی و تجاری: تمایل به سفر برای شرکت در کنگره‌های علمی، المپیادهای تخصصی، نمایشگاههای بازرگانی و یافتن بازارهای جدید.
1-8-توریسم در ایران
سرزمین ما ایران، با داشتن فرهنگی کهن و پایدار و متشکل از اقوام، طوایف و عشایر بسیار و تنوع اقلیمی فراوان و برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و طبیعی برای این صنعت آماده است.
کشور ایران به دلیل برخورداری از جایگاه ویژه خود در جغرافیای سیاسی، اقتصادی جهان و منطقه و همچنین موقعیت مکانی مناسب در فضای ارتباطی میان شرق و غرب و یا اتکا به تاریخ کهن و فرهنگ غنی خود جایگاه برجسته‌ای در روابط فرهنگی، اقتصادی و تجارتی بین‌المللییافته است و از این رو در دهه منتهی به وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 و حاکمیت اسلامی بر مبانی ارزشی و اقتصادی ملت مسلمان ایران، دگرگونی حاصله در تلقی جهانگردی از اوضاع اجتماعی و فرهنگی کشور منجر به کاهش چشمگیری در آمار ورود جهانگردان خارجی به کشور از سال 1358 گردید. در سال 1370 پس از یک دوره رکورد نسبی 12 ساله آمار ورود جهانگردان به کشور سیر صعودییافته و با جهش چشمگیر نسبت به سالهای گذشته روبرو شد و به دنبال آن نیز درآمد ارزی حاصل از آن افزایش یافت.
در دوران معاصر ایران به دلیل برخورداری از تمدنی بزرگ و پیشینه تاریخی چند هزار ساله در ردیف ده کشور دنیا از لحاظ جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی قرار دارد اما متأسفانه در مقایسه با منطقه جنوب آسیا و جهان، سهم قابل توجهی در جذب جهانگرد ندارد. به طوری که ایران از نظر درآمد ارزی در مقایسه با 200 کشور جهان مقام 89 را داراست. بر اساس اطلاعات «سازمان جهانی جهانگردی» (W.T.O)، در سالهای آینده وضعیت آینده گردشگری در ایران بسیار درخشان خواهد بود. ایران جزء 20 کشور مستعد گردشگری قرار خواهد گرفت. به طوری که در زمینه جذب گردشگری، 5 میلیون نفر به ایران سفر خواهند کرد. برای نیل به اهداف خود می‌توانیم انواع تأسیسات جهانگردی را در ایران فراهم کنیم. تأسیسات جهانگردی ارزان، متوسط و گران.
جاذبه‌ها، سرمایه اصلییک کشور یا یک منطقه برای موفقیت در صنعت جهانگردی به شمار می‌رود. کشور ایران از نظر برخورداری از جاذبه‌های طبیعی در رتبه ششم و از نظر دارا بودن جاذبه‌های تاریخی در رتبه دهم جهان قرار دارد. تبلیغات بین‌المللی برای این بخش از محصول مانند دیگر محصولات جهانگردی بر عهده دولت و سازمانهای ملی و جهانگردی کشورهاست.
1-9-معماری و صنعت توریسم
نهضت جوانان و اتومبیل دو عامل جدید در ابتدای قرن بیستم بودند که در توسعه توریسم عمومی نقش عمده‌ای ایفا کردند. همزمان با مهاجرت به شهرها و به دنبال آن رشد شهرنشینی، حرکتی متقابل شکل گرفت که می‌توان با نام حرکت «ضد شهرنشینی» از آن یاد کرد.
به همراه حرکت پیشاهنگی در انگلستان، کمیسیونی در شهر برلین امکان مسافرتهای فردی را برای نوجوانان قشر نسبتاً ممتاز جامعه فراهم آورد. مدتی بعد تأسیس انجمن خوابگاه‌های نوجوانان آلمان1 امکان سفر نوجوانان تمام قشرهای جامعه را نیز امکان‌پذیر ساخت.
جنگ اول جهانی برای صنعت نوپای توریسم، شوک بزرگی بود. پس از جنگ و پیدایش مکتب باوهاوس، استفاده از بتن و اسکلتهای بتنی بدون تزئینات، اهمیت ویژه‌ای یافت.
هتلهای بزرگی با سالنهای رقص و بازی افتتاح شد. به عنوان نمونه، ساختمان دلا واپاویون2 که به سبک مدرن باوهاوس در ساحل انگلستان ساخته شده است.
تنها ثروتمندان در آن زمان از اتومبیل به عنوان وسیله نقلیه اصلی استفاده می‌کردند و دسترسی عموم مردم به وسایط نقلیه، صنعت هتل‌سازی را توسعه داد و عناصری که در آن سوی اقیانوس آتلانتیک، در آمریکا، کاملاً عادی بود، در هتلهای برتر اروپا نیز به صورت استاندارد پدیدار شد: ورودی‌های متناسب با اتومبیل‌ها و همچنین گاراژها.
از سال 1935 میلادی و در حالی که اروپا به سوی جنگ جهانی دوم پیش می‌رفت، به غیر از پروژه‌های عظیم هیتلر و موسولینی همچون پروژه اقامتگاه تجدید قوا در پرورا در روگن3 ساخت هتل تقریباً متوقف شده بود. در مقابل درشهرهای بزرگ آمریکا، طراحی و ساخت گراند هتلهای چند منظوره با اسکلت آهنی. به عنوان سازه اصلی، توسعه یافت.
پس از جنگ جهانی دوم شکل خاصی از هتل به نام متل4 شکل گرفت. این نوع مهمانخانه‌ها به دلیل مسافتهای طولانی بین ایالتها و شهرهای آمریکا و کنار اتوبانها و شاهراه‌ها واقع شده و عنوان «درایو این هتل5» را به خود اختصاص داده بودند.
به طور کلی الگوی ساخت هتل در آن زمان از ایده مرسوم گراند هتل ایده گرفته بود و فقط معدودی از هتلها مانند «هتل ایمپریال6» فرانک لوید رایت در توکیو یا پروژه تحقق نیافته «هتل بابیلن7» آدولف لس8 را معماران نواندیش مدرن طراحی کرده بودند.
رم کولهاوس در نامه‌ای انتقادآمیز، هتل 40 طبقه «والدورف آستوریا9» در نیویورک را چنین توصیف می‌کنند:«الگوی هتل با استفاده از تجربه‌های بخش مسکن در منهتن تغییر کرده. در رزیدنتال هتل10 ساکنان، مهمان شخصی خود هستند. در سه طبقه پایین امکانات تفریحی و سالن‌های گردهمایی قرار دارند.
وسعت هر کدام از این طبقات با وسعت معادل کل بلوک ساختمانی، به فضاهای بیضی، دایره، مربع و مستطیل تقسیم می‌شود، تداعی کننده حمام‌های رومی بدون آب!
در یک نیمه ساختمان هتل که از چهار طبقه تشکیل می‌شود، مسافران معمولی اسکان داده می‌شوند؛ مشتریان دائمی هتل نیز شب را در برج‌های والدروف11 که از طریق دالانی اختصاصی به مرکز هتل دسترسی دارد، سپری می‌کند.»
آن چیزی که در گراند هتلها آغاز شد، در هتلهای بلند مرتبه آمریکا شدت یافت: جستجوی جهانگرد در عرصه‌ای که دائماً در حال تغییر و تحول است.
نوآوری آمریکا در ساخت هتل سرانجام به نتیجه رسید و هتل‌های زنجیره‌ای اولین بار در ایالات متحده آمریکا شکل گرفتند و نه تنها به ارتفاع ساختمان بلکه به خدمات خود نیز افزودند، این هتلها اغلب بار، ورودی و سالن‌های مختلف داشتند.
در اروپا نیز پس از جنگ، سفر به خارج از کشور رونق گرفت. در ابتدای سال 1950 میلادی هتل ازی در اروپا متحول شد. در سال 1950 میلادی در آلمان به طور متوسط از هر 5 نفر، 1 نفر به سفر می‌رفت . اغلب این جهانگردان در محدوده کشورهای همزبان خود سفر می‌کردند عده‌ای نیز مرخصی خود را در سواحل مدیترانه می‌گذراندند.
تا پیش از گران شدن بنزین در پی تحولات ناشی از بحران نفت، بلیط هواپیما ارزان بود و به همین دلیل سفرهای مستلزم رانندگی طولانی به راحتی با هواپیما امکان‌پذیر بود.
در سواحل «آدریاتیک12» و «کوستابراوا13» هتلها همچون قارچ می‌روییدند و همه بر اساس الگوهای منظم هتلهای معروف مانند «رادیسون اس ای اس رویال هتل14» کار آرنه یاکوبسن15 یا با کیفیت نازل، کپی شده بودند.
به همین دلایل صنعت جهانگردی و سازگاری زیست محیطی و اجتماعی این هتلها مورد انتقاد قرار گرفت.
از سال 1970 صنعت هتلداری نه تنها مسائل قانونی، بلکه هماهنگ‌سازی با منطقه را نیز باید مورد توجه قرار می‌داد. که این خود معیار ارزیابی کیفیت در صنعت توریسم شد.
با گسترش شهرنشینی، خدمات هتلها دیگر شامل حال مسافران نشد، هتلهای خود کافه‌های خیابانی هم برای مردم شهر داشتند. در این زمان سفر به شهرهای مختلف برای آشنایی با فرهنگ های گوناگون رواج یافت.
در حالی که تا سال 1970 طراحی صرفاً کاربردی به سبک بین‌المللی اجتناب‌ناپذیر می‌نمود. جان پورتمن16 ، معمار هتلهای آمریکا، با ساخت فضای باز شیشه‌ای، سالن اصلی گراند هتلها را احیا و هتلهای تیپ آتریوم‌دار17 را که 50 طبقه بودند طراحی کرد.
در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی طراحی پست مدرن اساس کار طراحان صاحب نام همچون فیلیپ استارک، آندره پوتمن18 و اتوره سوتساس19 قرار گرفت.
از آن زمان «معماری گویا20» در عرصه معماری محبوبیت پیدا کرد: توالی فضاهای تئاتر گونه و عناصر زنده معماری که بر جذابیت و اغوا کنندگی بیشتر هتلها طراحی شده‌اند.
1-10-موقعیت مکانی انواع هتل در شبکه توریسم
هتل یک واحد اقتصادی است و باید سودآور باشد مگر اقتصاد آن به نظام گسترده‌تری وابسته باشد مانند هتلی که یک نهاد یا صنعت خاص برای کارکنان و مهمانان خود می‌سازد و سوددهی مستقیم آن هدف سازنده نیست. اما اگر هتل را یک واحد درآمدزا بدانیم، اقتصاد آن به کل اقتصاد شبکه توریسم گره خورده است و میزان درآمدزایی آن وابسته به رفتار شبکه است و از هر اختلالی که به شبکه وارد شود تأثیر می‌پذیرد. ذکر دو نمونه از اختلال‌های که به دلیل عوامل فراملی و درونی به شبکه توریسم ایران وارد شده است برای درک این نکته لازم به نظر می‌رسد. عامل تأثیرگذار بیرونی را در حال حاضر می‌توان مشکلات سیاسی ایران با جهان غرب و کاهش سهم ایران از بازار بالقوه توریسم اروپا و آمریکا و حتی خاور دور دانست. نمونه بارز و اخیر عوامل داخلی موثر در سلامت اقتصادی هتل‌داری، سهمیه‌بندی بنزین است. هر دو مورد بر ضریب اشغال هتلها اثر منفی داشته‌اند. اما به طور خلاصه می‌توان اشاره کرد که هرچند هتل‌سازی و هتل‌داری یک فعالیت خصوصی است، اما بسترسازی برای رونق صنعت توریسم (ایرانگردی و جهانگردی) در سطح ملی از وظایف دولت و نظام برنامه‌ریزی است.
نابسامانی در این بسترسازی به عوض رونق توریسم در ایران، به سود رقبای همسایه ما تمام می‌شود. درآمد حاصل از جهانگردی در کشورهایی که به این صنعت تسلط دارند و می‌دانند چگونه آن را اداره کنندبا درآمد نفتی ایران رقابت می‌کند، با این تفاوت که درآمد نفتی متمرکز است، اما درآمد توریستی میان مردم توزیع می‌شود.
1-11- طبیعت و معماری
در حضور طبیعت اکثراً با شگفتی بهکارکرد بی‌نظیر آن در شرایط مختلف پی می‌بریم شاید پاسخ در قابلیت‌های شگفت‌انگیز طبیعت در پاسخ‌دهی به موقعیت‌های بحرانی باشد.
اما در مقابل بعد از گذشت هزاران سال از شروع ساخت و ساز بنا آنچه انسانها می‌سازند خود را در مقایسه با ساخته‌های طبیعت بسیار ناکارآمد و همین‌طور از نظر سازه‌ای با میزان مصرف بسیار بالای منابع طبیعی و ناتوان در مقابله با شرایط بحرانی جوی و طبیعی نشان داده‌اند و سازه‌هایی مضر برای سلامت انسان و محیط و در بسیاری موارد نازیبا از لحاظ بصری و ناسازگار با محیط اطراف در مقابل رویکرد تکاملی بر مبنای کارایی بهینه طبیعت بنا نهاده شده است که به ایجاد گسترده وسیع و جالبی از فرم‌ها می‌انجامد و هیچ کدام بر پایه سلیقه‌های عمومی فرم‌های آشنا و تطابق‌ها ساخته نمی‌شوند.
ارگانیزم‌های گوناگون طبیعی از بدو پیدایش ملهم از نوعی بینش و آگاهی درونی دقیق به درستی می‌دانند کجا باید ساخت از چه مصالحی استفاده کرد و این مصالح چگونه باید با هم ترکیب شوند در حالی که انسانها ظاهراً فاقد این دانش ذاتی در طراحی و ساخت هستند آنها باید فرا بگیرند.
هر جزء طبیعت در ذات خود مشخصه و هویت ساختار و فرم و همچنین موجودیت و هدف مختص به خود را داراست که همگی به گونه‌ای وحدت می‌انجامد و تضمین کننده تجسم فرمال آنهاست که به صورت مستقیم با سایر فرم‌ها ارتباط می‌یابند.
در دنیای ما هر ایده جدید ریشه در کشف تعدادی از زوایای پنهان طبیعت دارد که به گونه‌ای شگفت‌آور از طریق مشاهده و بازتاب‌های طبیعی آشکار می‌شوند.

دسته بندی : پایان نامه ارشد

پاسخ دهید